Skip to main content

Neurofeedback

Neurofeedback és fejlesztő ház, Békéscsaba
Tel: 06709074234

A neurofeedback a biofeedback egy kifinomult változata, az agy elektromos jeleinek (EEG) a felhasználásával történő, rendkívül hatékony és sokoldalú –neuroplasztikus- fejlesztési lehetőség. A neurofeedback lehetővé teszi az agy kognitív funkcióinak a fejlesztését, elősegíti az optimális agyműködést, az idegrendszer kapacitásainak felszabadítását, mivel a folyamat során a kliens önmagát fejleszti az idegrendszerén keresztül, melynek eredménye a nagyobb hatásfokú agyműködés. A neurofeedback (EEG-biofeedback) az agyi aktivitás megfigyelését, visszacsatolását, tudatosítását, ezen keresztüli átalakítását, optimalizálását célozza meg, mely által hatékonyabbá tehetjük az idegrendszer tanulási, változási folyamatait, működését. A neurofeedback célja, hogy megtanítsa az agynak, hogy mi az optimális állapot, melyben a leghatékonyabb az agyműködés. A neurofeedback által egy kedvezőbb önszabályozási folyamatot lehet beállítani, és ezzel sikerül javítani az agyi funkciókat. Hatása tartós.
1. Mi a neurofeedback tréning?

A neurofeedback tréning egy speciális informatikai eszközökkel támogatott hatékony tanulási segédeszköz, aktív tanulásra és önfejlesztésre épülő tréning. Teljesen non-invazív gyógymód, a neurofeedback kezelés során az agyba nem vezetünk semmilyen elektromos jelet, áramot. A fejre illesztett szenzorokkal csak az agy saját elektromos jeleit érzékeljük, ezt használjuk visszajelzés, tanulás, az agy működésének optimalizálása céljából. A neurofeedback tréning az agyműködés optimális hangolását jelenti, az agy saját elektromos jeleinek a felhasználásával. A fejbőrre és a fülcimpákra helyezett elektródák mérik az agyhullámokat.

2. A neurofeedback kezelés folyamata

Az állapotfelmérő és célkitűző beszélgetés után felhelyezzük az elektródákat a fejbőrre és a két fülcimpára. A kliens ezután a számítógép képernyőjét figyeli, aminek segítségével kép illetve hang visszajelzést kap az agyhullámok aktivitásáról. Semmilyen elektromos áram nem vezetődik az agyba, csak az agy elektromos aktivitása, monitorizálása és megjelenítése történik a képernyőn keresztül.

Mindez azt a célt tűzi ki, hogy a kezelt lassan megtanulja megváltoztatni az agyhullámait, ideális agyhullámokat hozzon létre, melyek segítségével maradandó javulás érhető el. A tréning során a játék nyelvére lefordítva többféle feladat is adható. A leggyakrabban a személy egy filmet néz vagy zenét hallgat. Amennyiben “jól állítja be” az agyhullámait, jó minőségben élvezheti a filmet, animációt vagy hallgathatja a zenét. Amennyiben azonban nem “dolgozik eléggé”, az adás rossz minőségűvé, halkká, zavaros hangúvá változik, tehát élvezhetetlen lesz. Az egyén célja az lesz, hogy jó minőségűvé alakítsa át az ingert.

Pusztán agyhullámainak megváltoztatásával képessé válik a játék, film vagy animáció irányítására. A tréning során a gépből semmi parancs, vagy egyéb jel az agyhoz nem érkezik. A gép csak mér és visszajelez, az agyba nem nyúl bele semmilyen módon. A páciens önmaga találja meg agyának azt az állapotát, amikor a feladatot végre tudja hajtani. Ha az agyhullámokat nem megfelelően irányítja, a film és animáció élvezhetetlenné válik, leáll, hangokat ad, zavaró visszajelzést küld, a játék nem működik.

A páciens ezért erős kényszert érez arra, hogy agyhullámait normál állapotba hozza. Néhány tréning során az agy megtanulja ezt az állapotot, és már a hétköznapi tevékenységek során is jól fog működni. Az agy különböző területei más-más működésért felelősek. A vizsgálat során a tréner megállapítja, mely agyterület működik hibásan, és ott végzi a tréninget.

3. A terápia időkorlátai, hatékonysága

A kezelések számát az egyéni probléma feltérképezése után állapítjuk meg. A problémafeltáró első interjút követően megtörténik a teljes körű diagnosztikus felmérés, azaz az agyi aktivitás megfigyelése. Az agy különböző területei más-más működésért felelősek. A vizsgálat során a tréner megállapítja, mely agyterület működik hibásan, és ott végzi a tréninget. Egy terápiás beavatkozás nem szünteti meg a tüneteket, hosszú távú alkalmazás után mutatkoznak meg az eredmények. A tünetektől függő javuláshoz 20-60 alkalom szükséges, alkalmanként 20-30 perces foglalkozás, és javasolt a heti kétszeri kezelés. Megfelelő mennyiségű gyakorlás után a személy képessé válik önszabályozó módon fenntartani a kívánt új mintázatot még akkor is, amikor éppen nincs neurofeedback-helyzetben. Gyógyszeres kezelés mellett, minden esetben szükséges a kezelőorvossal való konzultáció.

4. Eredményesség

Ha csak közvetlenül az oktatásban jelentkező előnyökre fókuszálunk, a kutatások tartós javulásról számolnak be a koncentráló- és tanulási képességek, valamint a memória terén. Fontos megemlítenünk, hogy a diákok pszichés állapota is jelentősen befolyásolja az iskolai teljesítményt. A szorongás, függetlenül a kiváltó októl egyértelműen rányomja bélyegét a gyermek teljesítőképességére. A neurofeedback tréningek segítségével jelentősen csökken a belső feszültség, nő a stressztűrő képesség. A figyelem, a koncentráció javulásával és a belső feszültség csökkenésével párhuzamosan javul a teljesítmény, csökkennek az esetleges viselkedési problémák, javul az alvás minősége, könnyebbé válnak a mindennapok a gyermek és családja számára.

5. Összegzés

Mik lehetnek a neurofeedback tréningnek köszönhető pozitív hatások? 

- javul a figyelem- és koncentráció, memória képesség
- növekszik a teljesítmény a tanulásban, sportban
- csökken a belső feszültség, stressz
- megszűnik a szorongás
- az alvás minősége javul
- enyhülnek a viselkedési zavarok
- enyhülnek a tanulási zavarok



Forrás: Dr. Norman Doidge: Hogyan gyógyul az agy? Park Könyvkiadó, 2016
További forrás: D. Corydon Hammond, Ph.D., ECNS, QEEG-D, BCIA-EEG: “What is Neurofeedback?”